لزوم مقابله با بدعت و بدعتگذار از آنرو که موجب اضلال و گمراهی جامعه میگردد، واضح و بدیهی است. لکن در روایتی از پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که برای مقابله با مبتدع صادر شده، پس از دستور به بیزاری، عبارت «باهتوهم» در قالب جمله امر آمده است. در تفسیر این عبارت دو دیدگاه کلی مطرح شده است؛ عدهای با تمسک به آن، بهتان زدن به اهل بدعت را جایز و بلکه در مواردی آنرا واجب دانستهاند. در مقابل گروهی دیگر مقابله علمی و ارئه دلایل محکم و متقن در برابر بدعتگذاران را برداشت کردهاند که در نتیجه جواز بهتان به ایشان را مردود میدانند. قضاوت میان این دو دیدگاه مسألهی مقالهی حاضر است. هدف این پژوهش با ابتناء بر روش تحلیلی -توصیفی دستیابی به دیدگاه و تفسیر صحیح از این روایت است. در این میان -با توجه به برداشتهای مغرضانه از دیدگاه امام خمینی ره در مواجهه با اهل بدعت-، بر نظریه و تفسیر ایشان اهتمام بیشتری شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اولا، نه تنها سیره معصومین در مقابله با مخالفان مبتنی بر ارائهی دلائل علمی و اقناعآور بوده است، بلکه وجود برخی روایات نظیر «وجوب اظهار علم برعالمان دین» نشاندهنده درستی برداشت دوم از روایت مذکور میباشد. و ثانیا، علیرغم ادعای مخالفان حکومت اسلامی، امام خمینی نیز، هیچگاه موافق بهتانزدن بر مخالفان سیاسی نبودهاند.
مرادی, میلاد, & کمساری, علی. (1401). بهتانبستن بر مبتدع در فقهسیاسی از منظر روایت«باهتوهم» با تأکید بردیدگاه امام-خمینی(ره). مطالعات فقه سیاست, 2(2), 69-86.
MLA
میلاد مرادی; علی کمساری. "بهتانبستن بر مبتدع در فقهسیاسی از منظر روایت«باهتوهم» با تأکید بردیدگاه امام-خمینی(ره)". مطالعات فقه سیاست, 2, 2, 1401, 69-86.
HARVARD
مرادی, میلاد, کمساری, علی. (1401). 'بهتانبستن بر مبتدع در فقهسیاسی از منظر روایت«باهتوهم» با تأکید بردیدگاه امام-خمینی(ره)', مطالعات فقه سیاست, 2(2), pp. 69-86.
VANCOUVER
مرادی, میلاد, کمساری, علی. بهتانبستن بر مبتدع در فقهسیاسی از منظر روایت«باهتوهم» با تأکید بردیدگاه امام-خمینی(ره). مطالعات فقه سیاست, 1401; 2(2): 69-86.