مسأله جهاد از جمله مباحث و مفاهیم مهم در فقه سیاسی -خصوصا فقه مقاومت- است. در نگرش مشهور فقیهان شیعه، جهاد به دو قسم ابتدایی و دفاعی تقسیم میشود. آیت الله محمد جواد فاضل قسم سومی از جهاد را با عنوان جهاد ذَّبی مورد بحث و مداقه قرار دادهاند. از آنجا که متعلَق جهاد ذَّبی حفظ بیضه اسلام است، نسبتسنجی این نظریه با فقه مقاومت، مسأله مقاله حاضر است. بر این اساس تلاش شده تا به شیوه تحلیل اسنادی که از جمله روشهای کیفی است، این نسبتسنجی انجام پذیرد. در مقایسه نسبت فقه مقاومت و جهاد ذَّبی این مطلب مورد اذعان قرار میگیرد که جهاد ذَّبی میتواند بهعنوان یکی از اقسام جهاد در کنار دو قسم جهاد ابتدایی و دفاعی قرار گیرد. در عین حال جهاد و به تبع آن جهاد ذَّبی، از اقسام و گونههای فقه مقاومت محسوب میشود. بنابراین فقه مقاومت در مقایسه با جهاد ذَّبی، عام مطلق است. گستره فقه مقاومت تمامی احکام و قواعد فردی و اجتماعی (ارزشهایی) که اسلام برای تنظیم معاش زندگی دنیایی و اخروی جامعه مسلمین ارائه کرده را در بر میگیرد. لذا اگر هر کدام از این امور با خطر از سوی دشمنان مواجه شود، دفاع بر مسلمانان واجب است. این دفاع میتواند گونهها و مصادیق متعددی داشته باشد. اگر دفاع از ارزشهای اسلامی و حفظ آن به صورت مسلحانه باشد، جهاد ذبی خواهد بود.